zondag 22 maart 2015

Waar Europa goed voor is

Ik word een beetje moe van het geschop tegen de EU.

Zeker als de regering dat doet. Hypocriet. De EU besluit niks zonder instemming van alle landen en die worden vertegenwoordigd door hun minister of minister-president.

Onze bewindslieden hoeven in de Europese Raad geen briefje van de Kamervoorzitter te laten zien dat ze het standpunt van hun nationale parlement vertegenwoordigen, dus ze kunnen lekker beslissen wat ze zelf willen. Dat moet heerlijk zijn, het zou leuk zijn als Rutte dat eens toegaf.

Niet dat ik er blij mee ben. Ik heb ooit tegen het Europese verdrag gestemd, omdat ik het niet democratisch vond. Toevallig zat ik een paar weken daarvoor tegenover meneer Geelhoed - toen advocaat-generaal bij het Europese Hof -  bij een bruiloftsetentje. Ik was daar neergezet om deze intellectueel - het morele kompas van Wim Kok, want dat bleek hij zelf niet te hebben - eens van dichtbij te bewonderen. Maar toen ik vertelde dat ik tegen het verdrag ging stemmen, wilde hij niet meer met me praten, niet eens meer naar me kijken.

Maar wat me het meest irriteert in het Europa-bashen is dat het de indruk wekt dat we alles wel nationaal kunnen oplossen. Nou, daar geloof ik niet zoveel van. Daarom ben ik een rijtje aan het maken. Een rijtje van dingen die een land alleen niet kan oplossen.

Niet omdat Nederland klein is, want dat is het niet. Nederland is net zo groot als Nordrhein-Westfalen (zelfde BBP ook) en de Randstad is twee keer zo groot als Berlijn. En bijna net zo groot als Londen.

Milieu

In Nederland waait het, in Spanje schijnt de zon. Zonnepanelen leveren hier weinig op, windmolens leveren daar weinig op. Het lijkt me sterk dat er niks te winnen valt door wat afspraken te maken.

Defensie

Bij de acties boven Libië, waar we van Amerika moesten of mochten doen alsof we zelf de problemen aan onze grenzen gingen oplossen, was na twee dagen de munitie op. Die mochten we toen lenen van Amerika. De Krim was toen nog van de Oekraïene.

Wat zou beter werken? Ieder land een eigen marine, luchtmacht en leger of misschien iets samen doen?

Vennootschapsbelasting

Ik geloof dat Google in Nederland 0,25 % vennootschapsbelasting betaalt, in plaats van 25%. De cijfers kloppen, maar het kommaatje staat verkeerd. Ik hoor het hun fiscaal adviseur zeggen, terwijl hij zich op de knieën slaat van pret.

Ieder land probeert zijn tarieven net iets lager te maken dan zijn buurlanden en dan krijg je een race to the bottom. Nederland doet het goed. Genoeg burgers en MKB om de begrotingstekorten goed te maken.

Iets meer zelfbewustzijn

De Europese Unie heeft het grootste BNP van de wereld. Een fractie groter dan dat van de VS en een straatlengte voorsprong op China. In politiek en zeker in militair opzicht zijn we de lulletjes van de wereld, maar economisch zou dat niet hoeven. Typisch geval van gebrek aan ambitie. Of lef, als je managementadviseur bent. Onze volksvertegenwoordigers doen liever flink tegen elkaar, op het Binnenhof.

Wat nog meer?

Even denken.




Geen opmerkingen: