zaterdag 11 februari 2006

Al dat gezeik over respect

Ik snap helemaal niks van respect. Respect heb je voor mensen die ergens heel goed in zijn en je hebt ook nog ontzag, dat ook op angst gebaseerd kan zijn. Respect is ook niet iets waar je om kunt vragen, je kunt het krijgen.

Ik ben niet religieus en ik voel weinig respect voor mensen die wel religieus zijn. Misschien komt dat nog eens als iemand heel goed kan uitleggen waarom hij religieus is. Of zij. Ik ben bang dat ik niet snel te overtuigen ben.

Tolerantie is iets anders. Ik ben bereid alles te tolereren wat andere mensen in hun waarde laat. Een aantal opvattingen over religie, of globalisering, de opvatting van democratie van Bush en de zijnen, vallen daar niet onder.

Ik kan me nog een financi"ele crisis herinneren, in de jaren negentig of aan het eind van de jaren tachtig, die met name in Zuid-Oost Azi"e erg hard aankwam. Een vriend van me, die voor een bank werkte, zei dat die crisis werd veroorzaakt door imperfecties in het marktmechanisme ter plaatse en dat het een goeie zaak was dat dat nu hersteld was. Ik vroeg me af hoe hij dat zou uitleggen aan mensen die op straat waren komen te staan.

Geen opmerkingen: