zondag 6 september 2015

Door de crisis trekken

Bijschrift toevoegen
Zaterdag stond er een interview met Hans Spekman in de krant. Die man heeft het niet makkelijk. Hij wil de wereld verbeteren, maar de mensen die daar het meest aan hebben, willen niet op hem stemmen. Hij zou dan ook kunnen denken: OK, dan ga ik wat anders doen, maar dat doet hij niet. Hij wordt er somber van en gaat ruzie maken met de interviewers.

Dat is triest, want er is natuurlijk heel wat te doen in het land en in de wereld en er zijn maar weinig mensen die zich er voor willen inzetten, maar daar wilde ik het niet over hebben. Mijn gedachten bleven steken bij één zin in het interview: "Samen hebben we dit land door de crisis getrokken." Ik snap namelijk niet wat die betekent. Ik snap wel wat hij suggereert: de politici van VVD en PvDA hebben een geweldige krachtsinspanning geleverd, waardoor Nederland nu uit de crisis is (en de PvdA krijgt daar niet de waardering voor die ze verdienen).

Maar ik zit me vooral af te vragen: Is de crisis dan al voorbij? En hoe trek je aan een land? Ik weet dat kabinetten die hun regeringsperiode afsluiten met een stijging van het BBP daarvoor de verantwoordelijkheid claimen, maar is dat niet een beetje onzin? Moet je daarvoor niet begrijpen hoe de economie werkt en hoe je die kunt beïnvloeden?

Over de oorzaken van de crisis zijn economen het zo langzamerhand redelijk eens (als overheden gaan bezuinigen, banken stoppen met geld uitlenen en mensen met geld uitgeven, en dat allemaal tegelijk, dan gaat het ernstig fout), maar ik geloof niet dat dat in regeringskringen is doorgedrongen, want dan waren ze niet zo ijzerenheinig doorgegaan met bezuinigen. En als het om het weer aanzwengelen van de economie gaat houdt het ook wel op bij een beetje op bij roepen om een VOC-mentaliteit. Dat is een beetje armoedig, zeker tegenover een vergrijzende bevolking. Je gaat mensen pas op hun houding aanspreken als je niks beters weet.

Of zouden ze denken dat ze met het naar achter schuiven van de pensioenleeftijd de economie uit het slop hebben getrokken? Dat is toch eerder een maatregel waardoor mensen zonder baan een paar jaar langer in de bijstand zitten.

Maar Spekman vindt dus dat hij met Rutte en nog wat van dat volk het land door de crisis heeft getrokken. Een beetje wereldvreemd, lijkt me. en ik vind het ook ongemakkelijk. Ze kloppen zich op de borst om niks, hebben ze dan wel het oordeelsvermogen om andere dingen beter aan te pakken?

Geen opmerkingen: