woensdag 15 november 2006

Waar moet ik nou toch op stemmen?


Heb altijd, behalve de eerste keer (D'66), op de PvdA gestemd. De laatste Stemwijzer vond dat ik bij D'66 hoor en hoewel dat een schok was, voel ik er ook wel voor om niet op de PvdA te stemmen. Die partij laat te weinig van zichzelf zien en is er meer op uit in de regering te komen dan iets goeds te doen. Bovendien wil ik niet dat er een coalitie komt van PvdA en CDA. Balkenende moet weg en rooms-rode samenwerking lijkt me tot verstarring te leiden. Die gaan alleen maar ruzie maken.

Ik heb het dus aan mijn Begaafde Zoon van 10 gevraagd. Die zou Marijnissen stemmen, want de SP is voor meer verzorgingshuizen. Mijn mond viel open toen ik het hem hoorde zeggen. Was dit een uitspraak uit de categorie "Ik ben heel tevreden met mijn figuur" of zat er meer achter? Daar kom je dan weer niet zo gemakkelijk achter met een 10-jarige.

Wat me in ieder geval aanspreekt in de SP is het activisme en het opkomen voor mensen die niks te makken hebben. Tegelijkertijd vind ik het een beetje een populistische club, onder de absolute leiding van Jan. Hoe gaat die ervoor zorgen dat we overeind blijven tegenover de boze buitenwereld? Da's natuurlijk altijd het dilemma: hoe zorg je dat er eerlijk gedeeld wordt en tegelijkertijd ook nog wat ondernomen?

In de krant van gisteren stond een pleidooi van Frank Kalshoven voor een Groen Links-PvdA-VVD-coalitie. De combinatie linlks-liberaal lijkt me ook wel wat. Maar op welke partij moet je dan stemmen? Als ik Groen Links ga stemmen kan er ook zo weinig van de PvdA overblijven dat VVD en CDA weer samen gaan, misschien wel met de ChristenUnie erbij. De conservatieven in CDA en VVD krijgen het dan voor het zeggen. Jakkes.

Als ik er uit ben vertel ik het wel.

De Stemwijzer nog maar eens een paar keer geprobeerd. Van dat KiesKompas begrijp ik niet zo veel. Wat ik ook doe (gewicht van vragen verschuiven, de vragenlijst nog eens opnieuw invullen), D'66 staat altijd bovenaan, de partij van Lousewies en Alexander, en de Borissen, niet te vergeten. Maar ja, ik vind grondrechten (niet zo panisch doen over terrorisme, autorijden is gevaarlijker) belangrijker dan nivellering en de ontslagbeperking mag ook wel wat minder. Daarin vind ik Groen Links (of GroenLinks?) dan weer op mijn weg.

Het gaat dus tussen GroenLinks en D'66. Een.NL en de nabestaanden van Fortuyn blijken me ook na aan het hart te liggen, maar dat wil ik niet weten.

Gelukkig heeft een munt ook twee kanten, dus daar moet ik wel uitkomen straks in het stemhokje.

Geen opmerkingen: