zondag 3 december 2006

Is Focus goed?


Focus is zo'n beetje de enige Nederlandse supergroep, in de zin van een groep die ze over de grens ook kennen. Dat was in de eerste helft van de jaren zeventig, toen Jan Akkerman in London woonde en zich in een Rolls Royce liet rondrijden. Ik weet nooit wat ik ervan moet vinden. Die klassieke invloed vind ik maar kitsch en het gejodel van Thijs van Leer is echt over the top. (Wel knap, die keiharde falset). Maar ja, die gitaarstukjes in Focus III, vooral het priegelwerk, telkens vóór die lange halen met aanzwellend volume, die zijn onweerstaanbaar.

Dat er gewoon nog naar Focus wordt geluisterd zie je op YouTube. Staat vol met clipjes van Focus die door Amerikaanse pubers (?) zijn neergezet en verwelkomd door ouwe ballen die aan vroeger moeten denken (zie de comments). Ik werd geraakt (bam!) door een clipje van Focus II (handig die volgnummers), opgenomen in kasteel Groeneveld bij Baarn, waar dat hele Moving Waves is opgenomen. Ik ken het alleen van de Kikker-tentoonstelling op zolder, maar in die tijd was het kennelijk een soort artiestenkolonie. De site van kasteel Groeneveld zwijgt er wijselijk over. Je ziet op het clipje een Thijs van Leer met hoofdhaar en zonder die achterlijke compensatiebakkebaarden, in een kek afghaans jasje en de rest van het stel. Jan Akkerman staat voor een buitenmodel gitaarversterker waarvoor ik het plafond thuis zou moeten wegbreken. Omdattie live is, is deze opname veel minder gladjes en gedateerd dan de studio-opname. Het is leuk om Akkerman bezig te zijn en fouten te horen maken en vooral om Pierre van der Linden tekeer te horen gaan.

Nu we toch aan het aftellen zijn, Focus I staat ook op YouTube. Luister naar de solostukjes van Akkerman, dat is ineens weer jazz.

Geen opmerkingen: