zaterdag 11 april 2015

Piet Hein, zijn naam is klein

Ik erger me graag dus ik begin al te handen wrijven als ik Piet Hein Donner in de krant zie staan. In mijn ogen is Donner een fossiel. Ik vind het CDA eigenlijk al sinds  de Tachtigjarige oorlog overbodig (toen had het nog een verzoenende rol kunnen spelen) en verbaas me erover dat daar nog mensen op stemmen. Gelukkig wordt dat minder, maar daarmee zijn we nog niet van Donner af.

Een paar jaar geleden vond ik het nog wel stoer om te zien hoe hij op een zwart herenrijwiel naar de majesteit fietste voor een kabinetsformatie en zijn fiets tegen het hek van Paleis ten Bosch parkeerde.

Toen ik later ergens las dat hij het een beetje dom vond van mensen om elektronisch te bankieren, omdat je dan gehackt kon worden en dat je beter je bankoverschrijvingen net als hij per post kon doen, viel hij door de mand. Het lijkt me trouwens lastig om met een vulpen een overschrijving in te vullen, want als je er te zacht op duwt, staat er niks op het doorslagje, en als je er te hard op duwt, buig je de punten uit elkaar. Een enkeling kan zich dit nog van zeer vroeger herinneren.

Gisteren stond hij in de Volkskrant met een aantal curieuze uitspraken:
Te lang is het beeld opgeroepen dat je met veel minder geld toch hetzelfde zou kunnen doen. Dat is niet het geval. De operatie decentralisering is ook een operatie versobering van de geboden overheidsvoorzieningen. Niet iedereen krijgt meer hetzelfde. We kunnen het gewoon niet meer betalen om alles uniform op te lossen.
Ik sta perplex als een jurist begint te roepen dat we geen geld meer hebben om alles "uniform op te lossen". De baas van de Raad van State die de rechtsgelijkheid bij het grofvuil zet, dat gaat al ver. De motivering - "we kunnen het gewoon niet meer betalen" - gaat tè ver.

Misschien zit de angel hier in het woord "uniform". Uniform betekent voor mij dat in gelijke gevallen gelijke oplossingen worden geboden. Waar je in Zoetermeer 3 uur thuiszorg krijgt, moet je die in Winschoten in dezelfde situatie ook krijgen, ook als Winschoten dat niet kan betalen (het lijkt me al straf genoeg om Winschoten te moeten wonen).

Als "uniform" bedoeld is als tegenovergestelde van "maatwerk" is het wat anders.

De uitspraak dat de overheid niet hetzelfde kan blijven doen met minder geld vind ik interessant. Vooral van een politicus. De rest van de wereld wist dit al. Geen geld, geen Zwitsers. Met minder geld kun je minder doen, tenzij je de zaken altijd volslagen inefficiënt hebt aangepakt. Kwaadwillenden zien de overheid hier wel voor aan.

En productiviteitsstijging bestaat niet in de dienstverlening.

De gemeenten moeten het werk nu gaan doen met minder geld en ze zullen dus ook minder gaan leveren. Misschien is dat onvermijdelijk (wel graag even de rechtsongelijkheid repareren). Ik vraag me nog wel even af hoeveel banen er in Den Haag gaan verdwijnen, nu ze de zaken daar niet meer hoeven te regelen.

Tot slot moet ik toegeven dat het Donner, weliswaar zonder Internet, toch is opgevallen dat er wat dingen moeten veranderen in het veel te grote onderscheid tussen vaste en flexibele banen en dat veertigers met huizen of hypotheken die onder water staan misschien we meer steun verdienen dan gepensioneerden met afbetaalde huizen.

Geen opmerkingen: