zondag 29 oktober 2006

Midas en sport


Ik kijk nooit zoveel teevee, dus ik wist niet precies wie Midas Dekkers was (aangenomen dat je daar via de teevee achter kunt komen), maar het leek me een zuur mannetje dat niet te beroerd is om dwars tegen de gangbare mening in te gaan. Toen ik in de boekhandel een heel boek van hem tegenkwam dat Lichamelijke Oefening heette, leek me dat een goeie aanschaf.En dat had ik helemaal goed gezien.

Sport is nergens goed voor, althans niet voor je gezondheid. Los van het feit dat de roots liggen in militarisme (de Engelse tak) en racistisch nationalisme (de Duitse tak) - niet echt een stamboom om trots op te zijn - werkt het dus ook niet.

Een beetje bewegen - de auteur adviseert om de boodschappen voortaan te voet te doen, 10 kilometer hardlopen kost ook niet meer energie dan 10 kiliometer wandelen - is meer dan genoeg. Je knieƫn en pezen uitwonen in een marathon is alleen maar stom. Gelukkig was ik nog niet begonnen met trainen.

Ik heb het altijd al gek gevonden dat sommigen mensen hun adolescentenbestaan slijten met 6 uur in een zwembad liggen om dan in een wedstrijd van een paar minuten geen medaille te winnen. Het is wel ijverig, maar als investering lijkt het me toch tamelijk onverantwoord.

En nu vind ik eindelijk Midas aan mijn zijde. Is het niet heerlijk?

Geen opmerkingen: