zondag 21 januari 2007

Anna is dood



Ik bedoel Anna Politkovskaya, de Russische journaliste, die 7 oktober vorig jaar vermoord is. Ik vond het toen al erg en daarom heb ik haar boek Putin's Russia gekocht, toen ik het in de boekhandel zag liggen, als een soort eerbetoon. En nu ik het gelezen heb vind ik het helemaal erg.

Ik vond het Rusland van na de Perestroika wel intrigerend, met al die omhooggevallen oligarchen, een soort cowboyland, net als Amerika in de 19e eeuw, een beetje rommelend op weg naar een grootse toekomst.

Maar Rusland is bar en boos. Als Politkovskaya gelijk heeft, en dat heeft ze natuurlijk, is het een volslagen hopeloos land, waarin iedere rechter en iedere politieman te koop is. En iedere politicus. Lachwekkend is een geval waarin twee ongure types om de macht over een fabriek strijden. De een schakelt de plaatselijke commissaris in, de andere heeft banden met de provincie. Beide sturen hun ordetroepen, die dan een beetje verbaasd tegenover elkaar staan.

De massa's leven in diepe armoede en politieke apathie (ze stemmen gewoon op Poetin). Politkovskaya heeft een grenzeloos medelijden met ze, maar stelt gelijk ook hun apathie aan de kaak. Je krijg per slot van rekening de regering die je verdient (wij Balkenende).

De beschrijvingen van alle verwoeste levens maken niet echt vrolijk, die van de enkeling die het wel maakt, met veel commercieel talent en de nodige omkoperij, is weer wel aardig om te lezen. Succes blijft aanstekelijk.

Poetin is een autocraat die zich met middelmatige KGBers omringt die gewend zijn bevelen op te volgen. Uitleggen wat je van plan bent geldt in die wereld als zwakte en debatteren doe je helemaal niet. Fijne politici.

En dan heb je iemand die alle ellende natrekt en optekent en die laten ze dan gewoon in de lift van haar flat door haar hoofd schieten.

Hoe kunnen ze nou iemand vermoorden die zo goed op papier heeft gezet wat er allemaal loos is in dat land? Dit klinkt natuurlijk wat naïef, maar een moord komt wel erg dichtbij als je een goed boek van de gedode hebt gelezen.

Kortom, allemaal dat boek lezen en uit de buurt blijven van alles wat Russisch is. Rusland is een derdewereldland met olie, aardgas en een stel verroeste kernwapens, allemaal te koop voor de hoogste bieder.

Geen opmerkingen: